TGIF: Mody mají zlaté časy, a my taky

TGIF: Mody mají zlaté časy, a my taky

Ať už se v nich hrabete denně, nebo si je jen občas pustíte jako víkendové guilty pleasure, jedno je jasné – mody jsou momentálně ve skvělé kondici. A není to jen tím, že jsme zrovna uprostřed dalšího moderského boomu. Naopak, spíš to začíná vypadat, že mody už dávno nejsou jen doménou fóra, kde někdo s přezdívkou xXSkyrim420Xx ladí textury krav. Tohle už je regulérní kulturní vrstva herního světa. A dost možná leckdy i jeho nejzábavnější.

Já sám u modů netrávím hodiny denně ani týdně, ale když už do nich spadnu, tak pořádně. Ne že bych se nutně hrabal v INI souborech a ladil patch na patch, ale když mě něco zaujme, jdu do toho po hlavě. Ať už jde o totální konverzi, která překope celé rozhraní, nebo o mod, co přidá růžové krávy a explodující rajčata.

A nového je toho dost.

Nexus Mods totiž mění majitele. Ale nebojte.

Po víc než dvaceti letech se vedení jednoho z největších moderských webů vůbec – Nexus Mods – posouvá dál. Zakladatel Robin „Dark0ne“ Scott se rozhodl předat štafetu. Prý po měsících rozhovorů vybral nástupce, kterým věří. A není to žádný korporátní exit za zavřenými dveřmi – Scott zůstává v komunitě, bude dál aktivní na Discordu a chce web dál pomáhat směrovat. Jen už ne jako hlavní šéf, ale jako někdo, kdo ví, kdy je čas trochu ubrat.

Což se dá pochopit – udržovat takovouhle moderskou metropoli při životě dvě dekády není jen tak.

Zajímavé věci s mody se poslední dobou dějí i na GOGu a dnes se nám to tak hezky sešlo. GOG totiž nedávno přišel s novinkou, která je k nezaplacení: mody jedním kliknutím. Zapomeňte na ruční stahování, hledání správné verze a následné googlení, proč vám to hází chybu. Tady prostě kliknete a mod je ve hře. Hotovo.

Výběr modů je zatím kurátorovaný, což znamená, že GOG ručí za kvalitu i funkčnost. A co víc – tímhle způsobem chce pomoct i zachovat starší hry, které už třeba v základu nefungují úplně ideálně. GOG tím prakticky říká: „Mody nejsou jen fanouškovský doplněk. Jsou to důležitá součást herní historie.“ A má pravdu.

Mody nejsou jen o tom, že si přidáte víc loot boxů nebo místo koně jezdíte na Shrekovi. Jsou to často výpovědi o tom, jak hráči vnímají svět hry, co jim chybí, co by chtěli víc rozpracovat nebo úplně změnit. Někdy je to čisté řemeslo – opravit bugy, přidat obsah, který zůstal ležet ve střižně. Jindy ryzí kreativita – nové postavy, příběhy, lokace. A občas obojí.

GOG tohle všechno bere a servíruje na zlatém podnose. Jeden klik. A jede se.

Tím, že se z modování stává otázka pár vteřin, se celý tenhle svět otevírá mnohem širšímu publiku. Ne každý má čas nebo chuť si číst čtyři stránky návodu, než rozběhne starý Fallout s deseti zásadními mody. Ale kliknout? To zvládne každý. A tohle je přesně to, co může mody posunout z geekovské okrajovky mezi naprosto běžnou součást hraní.

Pokud jste mody nikdy nezkoušeli, je teď ideální chvíle to změnit. A pokud jste na ně jen na chvíli zanevřeli, teď je ten moment se vrátit. Třeba zjistíte, že vaše oblíbená hra se vám díky jednomu dobře mířenému módu ukáže v úplně novém světle.

Modů je nepřeberné množství a jen málokdo se v tom opravdu vyzná. Zkuste si pro začátek zajít právě třeba na Nexus Mods či GOG, najít si tam vaši oblíbenou hru a pak už jen vyzkoušet některý z modů. A nebo čtěte dál a třeba vám některé z mých doporučení padne do oka.

Read more

V Sony to zavání monopolním chováním, Hitman vs záchody a Donkey Kong Bananza mají na svědomí tvůrci Super Mario Odyssey

V Sony to zavání monopolním chováním, Hitman vs záchody a Donkey Kong Bananza mají na svědomí tvůrci Super Mario Odyssey

Dnes se ponoříme do několika zásadních témat, která protáčí panenky i kola herního průmyslu. Od právních bitev a změn pravidel až po inovace, které mění způsob, jakým hry vnímáme a hrajeme. Připravte se na povídání o digitálních monopolech, překvapivých strategií Nintenda a (r)evolučních přístupů k hernímu designu. Na mušku

lock-1 By Adam Homola
Microsoft střílí naslepo, chce mít z Xboxu centrálu pro PC hráče a skrze Metu oživit VR, zatímco Sakurai varuje před neudržitelností vývoje

Microsoft střílí naslepo, chce mít z Xboxu centrálu pro PC hráče a skrze Metu oživit VR, zatímco Sakurai varuje před neudržitelností vývoje

Herní svět se opět otřásá novinkami, které slibují potenciálně radikální změny, ale budí i nemalé pochybnosti. Nejvíc nám tenhle týden navařil Microsoft. Xbox se totiž spojil s AMD v naději, že společně prorazí do budoucnosti plné multiplatformnosti a umělé inteligence. Jenže nejsem si jistý, zda je to cesta vpřed, nebo

lock-1 By Adam Homola