TGIF: Nepravděpodobní parťáci

TGIF: Nepravděpodobní parťáci

Donkey Kong je tady, je to obrovská pecka, od včerejška ho hraju v každé volné chvíli, a tak mu nemůžu dnešní TGIF nevěnovat. Respektive ne jemu, ale nepravděpodobným parťákům – minule jsme si dali zničitelné prostředí, tak dnes se zaměříme na sidekicky. Protože v novém DK je malá Pauline, která toho sice moc nedělá, ale je užitečná, zábavná a příběhově důležitá. Je jiná. A proto se dnes na ty tak trochu jiné parťáky podíváme. Ale nejdřív, klasický review roundup a že se to sešlo:

Eriksholm: The Stolen Dream

Eriksholm: The Stolen Dream je izometrická stealth adventura, která vyšla 15. července 2025 na PC, PS5 a Xbox Series X/S. Za hrou stojí River End Games, ale důležitější je to, co se děje ve hře samotné – konkrétně v pochmurném, seversky laděném městě Eriksholm, kde se sirotek Hanna vydává hledat svého bratra Hermana.

Nečekejte žádné sandboxové orgie. Tohle je poctivě lineární stealth puzzle, které si bere inspiraci z Commandos, A Plague Tale nebo těch momentů ve hrách, kdy vám dovolí přemýšlet víc než klikat. Postupně se přidají i další postavy – Alva a Sebastian – a s nimi i nové schopnosti. Všechno běží na Unreal Engine 5, takže vizuál? Parádní. Nasvícení, cutscény, atmosféra – všechno jak má být.


👍 Klady

• 🕵️ Chytře vystavěné stealth puzzly – žádné bezduché schovávání ve stínu. Úrovně fungují jako dioramata, kde každý krok má smysl a přidávání postav přináší nové možnosti.

• 🌆 Atmosféra jak z katalogu severské deprese – světlo, stíny, detaily, všechno si sedá a Unreal Engine tady opravdu ukazuje, co umí.

• 🎭 Dabing, co má koule – Hanna, Alva i Sebastian mluví jako lidi a všechno to drží pohromadě v dobře nastříhaných filmečcích.

• ⚖️ Design pro chytré, ne pro masochisty – odměňuje přemýšlení, ne trestá experimenty. Checkpointy jsou časté a obtížnost trefená tak akorát.

• ⏱️ Délka podle pravidel žánru – 10 až 15 hodin je přesně ten sweet spot, kdy si hru užijete, ale nezačne vás nudit. A sběratelský režim? Je tam.


👎 Zápory

• 🚶‍♂️ Lineárnost na steroidech – kreativita často padá pod nůž předpřipravených řešení. Místy to působí víc jako test logiky než jako stealth sandbox.

• 📉 Příběh, co neudrží tempo – silný začátek vyklouzne do generického záporáka a ohrané motivace. Škoda, protože potenciál tam byl.

• 🔁 Jeden fail a znova – odhalení = restart. A když to uděláte třikrát během dvou minut, začne to štvát.

• 🏙️ Město z copy-paste šablony – některé pasáže působí jako výplň. Zákoutí se opakují, backstage ztrácí kouzlo už v půlce.


🏁 Verdikt

Eriksholm: The Stolen Dream je silný debut, co si to s vámi zkusí na intelekt, emoce i trpělivost. Vizuálně strhující, hratelnostně promyšlený, ale zároveň trochu moc přikovaný ke kolejím lineárního designu. Pokud vám nevadí, že kreativitu občas uškrtí přísně nalajnovaný postup, budete spokojení. Herně i technicky to má šmrnc. Pro fanoušky stealth her s mozkem, ne s mačetou.

Stronghold Crusader: Definitive Edition

Stronghold Crusader: Definitive Edition je remaster RTS klasiky z roku 2002, který vyšel 15. července 2025 na Windows. FireFly vzal starou dobrou pouštní řežbu a přihodil k ní novou vrstvu laku – ve formě HD grafiky, nové hudby, hlasů i zvuků, osmi nových jednotek, čtyř AI lordů, dvou kampaní a kooperativního skirmishe.

Vracíme se do vyprahlého Středního východu v dobách křižáckých válek a opět se s chutí pouštíme do stavby hradů, řízení ekonomiky a masivních bitev. Crusader zůstal tím, čím měl být – taktickým mixem mikromanagementu a makrochaosu. Jen teď vypadá mnohem líp.


👍 Klady

• 🏰 Nadupaný remaster – Původní atmosféra zůstala, ale vizuál je o několik levelů dál. Detailní modely, pěkné animace a pořád ten starý dobrý hradní smrad.

• 🤝 Kooperace vítána – Konečně možnost zahrát si skirmish ve dvou. Koordinace útoků, sdílené suroviny a dvojnásobná radost z vítězství.

• 🧩 Obsahu hromady – Nové kampaně, nové AI, nové jednotky, nové scénáře. Crusader se najednou hraje jako nová hra.

• ⚙️ Lepší UI, větší mapy, víc pohodlí – Workshop tools, přehlednější ovládání a víc prostoru pro taktické manévry.

• ⭐ Devadesátka na Metacriticu – A právem. Takhle má vypadat remaster – zachovat to dobré, přidat to potřebné a všechno hezky přeleštit.


👎 Zápory

• 🐛 AI občas mele z posledního – Některé jednotky zůstávají zaseklé jak zátka ve víně a pathfinding si občas hraje na slepou bábu.

• 👥 Online s komplikacemi – Matchmaking chybí, bugy jsou a PvP je spíš pro fajnšmekry, co se nenechají vytočit nekonečnými věžemi jednotek.

• 📈 Náročnost pro zelenáče – Výborný tutoriál nestačí. Kdo se včas nenaučí počítat obilí a železo, ten rychle skončí pod náporem katapultů.


🏁 Verdikt

Stronghold Crusader: Definitive Edition se povedl. Remaster, který má hlavu, patu, obsah a styl. Všechno důležité zůstalo a k tomu přibylo dost nového, aby to dávalo smysl i pro hráče, co už křižovali poušť před dvaceti lety. Kooperace přináší čerstvý vítr, nové kampaně zabaví, a devadesátka na Metacriticu? Zasloužená. Jasně, není to bez chyb – AI umí potrápit, multiplayer má mouchy a začátek je ostrý jak břitva – ale celkově to drží pohromadě. Silná osmička. Pro fanoušky stavění a válek na písku povinnost.

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong Bananza je nová 3D akční plošinovka od týmu, který stvořil Super Mario Odyssey. Vyšla 17. července 2025 exkluzivně na Switch 2 a Nintendo tady popustilo uzdu nápadům. DK totiž nejen skáče, ale taky mlátí – a to doslova skrz stěny, tunely i terén. Zničitelné prostředí? Tady není na efekt, tady se v něm hraje.

Kromě DK tu figuruje i Pauline, která zpěvem spouští jeho transformační formy – od zebřího monochromu po skluzovou pštrosí variantu. Hraje se to napříč tzv. „estratami“, což jsou vertikálně vrstvené světy plné Banandia, sběratelských pokladů, kooperačních momentů a miniher tak trochu ve stylu svatyní ze Zeldy. Tahle hra nemá problém bavit.


👍 Klady

• 🛠️ Destrukce jako hlavní mechanika – DK rozbíjí prostředí s vervou. Skrz zdi, stropy, říčky – všechno má smysl, rytmus a vliv na hratelnost.

• 🌍 Svět vrstvený jak lasagne – Estraty jsou bohaté, nápadité a každá má vlastní hádanky, mikro-mise a estetiku. Zelda styl miniher tomu dává příjemné zpomalení.

• 🎶 Transformace, co nejsou jen na okrasu – Zebra, pšstros a další DK varianty mají jasně dané schopnosti. Pauline není jen sidekick, ale funkční spouštěč změn.

• 🔧 Technický level Switchu 2 – 60 FPS převážně drží, voxelová destrukce šlape, efekty i zvuky ladí.

• 💯 Top skóre všude, kam se podíváte – 10/10 od IGN, „universal acclaim“ na Metacritic. A překvapivě zaslouženě.


👎 Zápory

• 🐞 Technické škobrtnutí tu a tam – Kamera občas zmatkuje a při velké destrukci lehce spadne framerate. Není to časté, ale je to znát.

• 🎯 Sběratelské přepálení – Banandium je fakt všude. Kdo nemá rád „collectathon“ styl, může mít pocit, že toho je trochu moc.

• 🎮 Bossové na kostce štěstí – Některé souboje s bossy jsou chaotické a místy až moc závislé na náhodě, ne na dovednosti.


🏁 Verdikt

Donkey Kong Bananza je nářez. Nápaditá, stylová a hlavně zábavná plošinovka, která kombinuje destrukci, transformace a průzkum do jednoho balíčku, co má koule. DK v nové generaci není jen maskot, je to bourák s charismatem. Pauline potěší, estraty baví, mini-mise překvapí a všechno to běží plynule a pěkně. Ano, sem tam glitch, sběratelský overload nebo boss na random, ale to nemění nic na tom, že tohle patří mezi nejlepší 3D plošinovky letošního roku. Pokud vás baví skákat a ničit, nemáte co řešit.

Read more

Končí Anthem i pirátské weby, Romero Games zatím ne a King nahrazuje propuštěné vývojáře umělou inteligencí

Končí Anthem i pirátské weby, Romero Games zatím ne a King nahrazuje propuštěné vývojáře umělou inteligencí

Herní průmysl nepřestává divočit, a uplynulý týden nám to připomněl naplno. Některé zprávy jsou téměř rutinní, jiné zase dokážou pořádně zatřást celou branží. Tentokrát se opět potvrzuje, že i ta největší jména mohou padnout, když se firemní tabulky zbarví do červena. Ale zároveň vidíme i nadějné signály, že hlas lidí

lock-1 By Adam Homola
Masivní propouštění v Microsoftu, mladí lidé utrácí za hry méně a Game Pass prý ubližuje celému hernímu průmyslu

Masivní propouštění v Microsoftu, mladí lidé utrácí za hry méně a Game Pass prý ubližuje celému hernímu průmyslu

Herní průmysl zažívá otřesy, jejichž epicentrum má jméno Microsoft. To, co se v posledních týdnech a měsících děje v herní divizi Xboxu, není běžná restrukturalizace. Jde o vlnu destrukce, která smetla tisíce pracovních míst, pohřbila ambiciózní projekty jako Perfect Dark a Everwild a bez varování (málem) ukončila fungování celých studií,

lock-1 By Adam Homola